Er black Friday bæredygtig

Kan man gøre Black Friday mere bæredygtigt?

n14

Mange nyder økonomisk meget godt af traditioner som Black Friday, hvor de har mulighed for at købe nogle af de lidt dyrere varer til lidt billigere priser. Nogle venter sågar hele året på den fredag for at kunne købe en ny smartphone, fladskærm eller noget helt tredje. 

Et er dog helt sikkert, og det er, at traditionen ingenlunde er særligt klimamæssigt bæredygtig. Det er nemlig en af de bedste undskyldninger, det moderne menneske har for at smide de gamle om end brugbare ud til forskel for noget bedre og nyere i form af et godt slagtilbud. Derudover er det billigste produkter, man har mulighed for at kunne sætte de største tilbud på også sjældent produkterne med den mest etisk eller miljømæssigt forsvarlige forsyningskæde. 

Bæredygtighed

Sådan gør du Black Friday bæredygtig

Det kan være en udfordring for den stigende andel af den danske befolkning, der gennem deres livsstil og indkøb forsøger at leve bæredygtigt og minimere deres fodspor af klimagasser på kloden. Kan man overhovedet tillade sig at deltage i en tradition som Black Friday, hvis den i så høj grad betyder et være miljø for lige omtrent alle på kloden? Svaret er ja, men det kræver, at man gør sin research ordentligt og ikke nødvendigvis lader sig gribe af det første og det bedste tilbud. 

Det er nemlig også muligt at udnytte en dag som Black Friday til at opnå tilbud på langt mere bæredygtige produkter. Som nævnt ovenfor, er det nok desværre ikke der, de største besparelser er at finde, fordi bæredygtige virksomheder som oftest allerede er presset i bund prismæssig for overhovedet at kunne konkurrere på et marked, der ikke er lavet til dem.

Til gengæld er du med til at bidrage til overlevelsen af op til flere bæredygtige virksomheder, såvel som, på det lange løb, hele klodens overlevelse. I det perspektiv virker et mindre tilbud som en lille pris at skulle betale.

Greenwashing

Pas på greenwashing

Som den grønne dagsorden heldigvis stiger, både hos politikerne og i folkemunde, bringer det dog også en bagside af medaljen med sig. Flere og flere virksomheder begynder så at sige at greenwashe deres produkter. Det vil altså sige, at de ved hjælp af snu og misledende markedsføring forsøger at få deres produkt til at virke mere grønt og bæredygtigt, end det i grunden er. 

Hvis den slags ikke også allerede har inficeret traditioner som Black Friday, så vil det med garanti komme til at gøre det i de kommende år. Derfor er det også så meget desto vigtigere, at du gør den rette research, hvis du oprigtigt ønsker at gøre Black Friday mere bæredygtig.

Hvis du skaber dig et overblik over hele markedet ved hjælp af en side som fridayblack.dk og siden sorterer i de mange produkter ved hjælp af kritisk research, kan det dog lade sig gøre. I din research bør du bide mærke i videnskabeligt anerkendte metoder samt mærkater med skarpt optrukne og ofte håndhævede krav. På den måde sikrer du dig altid, at produkterne rent faktisk er bæredygtige, og at du får både et godt tilbud og en god klimasamvittighed.